Vitualiteit en realiteit lopen in elkaar over. De leerkracht als instituut worden langzaamaan vervangen door iedereen die in het bezit is van kennis en deze kan en wil delen met de kenniszoekers. Met behulp van de virtuele wereld wordt kennisoverdracht losgekoppeld van de leerkracht. Voor kennis hoeven de zoekers hun huizen niet meer uit. Alles wat er aan kennis in de wereld is, is op te zoeken. Gewoon copy-pasten naar onze eigen 'harddrive' en weer fluitend op zoek naar de volgende informatie.
Alle kennis die we kunnen opnemen in onze harddrive bestaat. Het is een kwestie van vinden en kopiëren. Alle nieuwe ideeën zijn vervolgens een kwestie van het combineren van oude kennis tot nieuwe kennis. De leerkracht is (bijna) overbodig geworden. Want waarom zou de leerkracht de combinaties van kennis moeten maken? Dat kan de leerling zelf net zo goed...
Een kanttekening: Als iedereen les kan geven, dan worden de kerndoelen die de overheid inzet om een bepaalde kwaliteit van kennisoverdracht en kennisopname te waarborgen, niet gehonoreerd. Aan de andere kant, waarom zou één overheidsinstelling moeten bepalen wat wel en niet nuttig is om te weten?
Tijdens Seats2Meet werden er allerlei nieuwe vormen van werken als voorbeeld gegeven. Het ging daarbij over de term Het Nieuwe Werken. Het Nieuwe Werken is volgens Wikipedia:
"het plaats- en tijdonafhankelijk uitvoeren van kantoorwerkzaamheden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van mobiele technologie zoals laptop, smartphone, GPRS en Web 2.0."
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg_gebruiker:Mmeetz/Het_nieuwe_werken) Niet alleen het nieuwe werken werd als gloednieuw gezien, geheel passend bij 3.0, maar ook leren kan op een 3.0 manier. Iedereen kan op zijn eigen manier werken en leren. Een gekopieerd idee, want het onderwijs is hier al jaren mee bezig. Jaren geleden is in het basisonderwijs een kopie en combinatie van onder andere het Daltononderwijs en Montessori onderwijs geïntroduceerd, het nieuwe leren. Al sinds jaar en dag proberen kleine scholen het voorbeeld te geven van hoe onderwijs voor ieder kind afzonderlijk afgestemd kan worden. Niet de leerkracht bepaalt wat het kind wil leren, maar het kind zelf. Het kind laat zich leiden door zijn eigen interesses en zal intuïtief weten waar het wel en niet aan toe is. Het Nieuwe Leren is gebaseerd op de nieuwsgierigheid die ieder kind bezit. Een voorbeeld van dit onderwijs is Wittering.nl in Rosmalen. Ja, de school heet Wittering.nl, hetgeen al aangeeft dat de school niet alleen op een 1.0 manier lesgeeft, maar de overstap naar het web al heeft gemaakt. Hier een korte beschrijving van de inspectie over Wittering.nl (te vinden op www.wittering.nl)
"Basisschool Wittering.nl is in augustus 2004 van start gegaan. Intussen is de school gegroeid van 14 naar circa 225 leerlingen. Deschool gaat uit van een eigentijds onderwijsconcept waarin consequent het leerproces van de leerling centraal wordt gesteld. Dit concept is gebaseerd op een aantal belangrijke uitgangspunten. In de eerste plaats gaat de school ervanuit dat de leerling zich volgens eigen tempo moet kunnen ontwikkelen en dat deze ontwikkeling niet wordt bepaald door het leerstofjaarklassensysteem. De leerlingen zijn daarom ingedeeld in units: unit 1 (4-6 jaar), unit 2 (6-9 jaar) en unit 3 (9-12 jaar). Iedere unit bestaat uit maximaal honderd leerlingen en wordt begeleid door een regisseur, een mentor en drie begeleiders. In de tweede plaats wil de school tegemoet komen aan de verschillende manieren waarop leerlingen kunnen leren. Dit betekent dat er sprake is van een veel ruimer aanbod aan leerbronnen dan alleen methodes. Tot slot wordt er van uitgegaan dat opvoeden een gezamenlijke taak is van ouders en school. Voor Wittering.nl betekent dit dat de opvoeding een kerntaak is, en voor de ouders dat ze - samen met de school - de ontwikkeling van het kind volgen en begeleiden."
Wittering.nl is sinds 2004 al bezig met het lesgeven op een zeer vernieuwende manier, die meer aansluit bij samenleving 3.0 dan de standaard onderwijsvormen. Binnen het schema van Leadbeater die ingaat op innovatie (hier de aangepaste versie door Barry Spooren van Incubate gebruikt) zou je kunnen stellen dat Wittering.nl de Murdock is wat betreft onderwijs.
Zij hebben buiten de kaders van het huidige onderwijssysteem gedacht en zijn met een geheel nieuwe wijze van onderwijs gekomen. Zij zijn echte voorlopers en het enige dat nog 'oud' is is het feit dat ze in het gebouw moeten zijn op gezette tijden. Mobiel zijn ze helaas nog niet. Dat is echter vanuit de overheid bepaald. Dat komt omdat de controle van de volwassenen over de kinderen in onze maatschappij nog steeds voorop staat. Kinderen moeten op één plek zijn, in de gaten gehouden worden en vooral worden onderwezen! Dat moet geheel volgens de norm zoals bepaald door de overheid en gecontroleerd door de onderwijsinspectie. Uit het inspectierapport op Wittering.nl blijkt echter dat Wittering.nl niet getoetst kan worden met de middelen die de onderwijsinspectie normaal gesproken tot zijn beschikking heeft, omdat Wittering.nl niet toetst op de 'normale' manier. De vooruitgang van kinderen kan niet in de gaten gehouden worden, omdat kinderen ieder op hun eigen manier vooruitgaan. Er worden misschien wel fantastische resultaten geboekt, passend bij de 3.0 samenleving. Maar dat weten we niet zeker... De school is vooruitstrevend maar wordt dan ook door velen sceptisch bekeken. Dit is vooral te merken in het werkveld zelf, waar leerkrachten hun neus ophalen voor de werkwijze. "Prima dat zij het doen, maar voor onze doelgroep zou het funest zijn". Zelfs studenten aan de PABO zijn er niet allemaal over te spreken. "Het lijkt wel een sekte, zoals erover gesproken wordt. Al het oude onderwijs is niets en Wittering.nl is fantastisch. Dat zal echt niet voor alle kinderen even goed werken." Het werkveld is duidelijk nog is de 'resistance' fase. Ik moet eerlijk bekennen dat ik pas sinds de Seats2Meet bijeenkomst heb ingezien dat Wittering.nl helemaal past in de huidige samenleving en kinderen waarschijnlijk beter voorbereidt op hun toekomst dan de standaard 1.0 scholen. Het bijdragen aan kennisopname, en er zijn om context en nuance te geven aan de kennis zelf. Stel dat ik zou kunnen en mogen werken op Wittering.nl, dan ben ik niet meer leerkracht, geen juffie meer. Nee, dan ben ik regisseur! Stel je voor! Komt mijn tienerwens om regisseur te worden toch nog uit!
(Mocht het nog niet duidelijk zijn: Ik blijf bij mezelf deze blog serie, en wil als rode draad het onderwijs aanhouden)
Interessant, jouw wijzen op wittering.nl. Vooral ook omdat je een dilemma formuleert: met de 1.0 instrumenten kun je 3.0 effecten niet meten, want daarvoor zijn ze niet gemaakt.
BeantwoordenVerwijderenEn ja, blijf bij je leest als rode draad. Ik ben benieuwd naar de vervolgen.