zondag 15 april 2012

College 9. Username: Onderwijs

In een gastcollege van Rudy van Belkom werd ons verteld hoe sociale media kan bijdragen aan het commerciële succes van bedrijven. Hij toonde aan dat vooral bedrijven die veel interacteren met hun followers meer geld en succesvolle promo's uit hun sociale media gebruik kunnen halen.
Waar sommige bedrijfstakken veel en vaak sociale media gebruiken, wordt sociale media in andere takken echter geschuwd. Zo is het onderwijs erg terughoudend waar het sociale media betreft.

In het onderwijs moet door medewerkers op een zeer zorgvuldige manier omgegaan worden met sociale media (dit is overigens niet alleen in het onderwijs zo, maar dit geldt voor alle medewerkers in publieke en maatschappelijke functies). Er bestaan op scholen verschillende protocollen van hoe om te gaan met sociale media. Als leerkracht moet je bedenken dat je zelfs wanneer je niet aan het werk bent, je toch een voorbeeldfunctie blijft houden. Je kunt als leerkracht  niet door kinderen serieus genomen worden als je ieder weekend tweets post over 'lekker zuipen in de stad' (om maar iets te noemen). Het is moeilijk om te accepteren, maar als leerkracht kun je zelfs in je privéleven niet de tuigen laten vieren. Misschien dat daarom zoveel leerkrachten met psychische klachten te kampen hebben. Het Brabants Dagblad publiceerde op afgelopen vrijdag (13 april 2012) een artikel waarin stond dat bijna de helft van alle ziekteverzuim bij leerkrachten kwam door psychische klachten.
Het CNVO heeft een aantal richtlijnen gepubliceerd voor medewerkers in het onderwijs, zodat zij weten hoe zij zich op het internet dienen te gedragen. Een kleine greep uit dit 3 pagina's korte protocol is een stukje over verantwoordelijkheid:

Verantwoordelijkheid
Hoofdregel: het gedrag van leraren op Hyves, Facebook, Youtube en Twitter wijkt niet af
van wat in de klas of op school gebruikelijk is.

Don’ts:
- Foto’s of filmpjes van leraren op vakantie of in beschonken toestand op een feest.
- Tweets van leraren die eindigen met ‘…en nu wel aan je huiswerk. Laterzz XXX…
- Te populair taalgebruik en schuttingtaal.


Toen ik nog voor de klas stond was ik me terdege bewust van het feit dat alles wat ik schreef en deed teruggevonden kon worden door kinderen of ouders. Ik heb ooit één keer op facebook (afgeschermd van alle anderen dan mijn vrienden) mijn frustratie over het gedrag van de klas geventileerd in een kort bericht. Ik heb het bericht na een uur van mijn profiel gehaald omdat ik me er toch niet prettig bij voelde. Wat als een toekomstige werkgever, collega, kind of ouder het zou lezen? Als leerkracht moet je je constant bewust zijn van je gedrag. Ik vind dit geen slechte zaak. Het helpt de maatschappij (zowel in de echte als virituele wereld) vrij te houden van hufters.

Het onderwijs kan sociale media, behalve dat het protocollen opzet tegen gevaren en terughoudend is, echter ook gebruiken voor positieve doeleinden. Scholen moeten in het huidige door de liberalen geregeerde Nederland meer en meer als commercieel bedrijf gaan functioneren. Daar hoort, naast een goed bedrijfmanagement en commercieel en financieel beleid ook PR bij. De sociale media kan daarvoor op een krachtige manier ingezet worden. Het Centrum voor School en Veiligheid heeft een kort protocol (want daar zijn we in het onderwijs ontzettend dol op) waarmee positief gebruik van sociale media bewerkstelligd kan worden.

"Het 'Positief Social Media Protocol' is een leidraad voor scholen die zich ervan bewust zijn dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen. Het protocol is ontwikkeld door Sociaal Media Wijs."

Rudy van Belkom liet in zijn gastcollege al weten dat het negeren van sociale media een dooddoener is voor een bedrijf. Het interacteren met je klanten en followers heeft juist meer succes tot gevolg. Ook het reageren op negatieve berichtgeving is beter dan deze te negeren. In het onderwijs hebben we vaak te maken met negatieve berichtgeving. De collectieve maatschappelijke mening over onderwijs en leerkrachten lijkt met de dag negatiever te worden. Zaak dus om door middel van sociale media het imago van de leerkracht te verbeteren. Een beetje positieve PR kan geen kwaad. Dus leerkrachten: Verenigt u! Schuw sociale media niet! Neen! Gebruik het! Laat weten waar je als school en als leerkracht voor staat! Pimp je profiel op een onderwijsimagovriendelijke wijze! Username: Onderwijs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten